18 de març del 2016

11 de març Trikala, Meteora, Ioannina, Arta

Al matí ens preparem d'hora i anem cap a la zona del monestirs de Meteora, a uns escassos 30 km d'on hem dormit.

De moment la pluja ens respecte i podem visitar bé tota la zona, amb pocs turistes badocs com nosaltres.
Muntanyes que envolten Meteora, i la plana del riu Peneu.

Estem a una zona de muntanya, on hi ha una zona peculiar que és Meteora, per entendre'ns un Montserrat a la grega. Una formació aïllada de sediments marins, de roques sedimentàries de diferent duresa, que ha fet que s'han anat erosionant, deixant uns perfils similars al de casa nostra. A més a més bona part de la roca és de tipus montserratí (és el nom tècnic de la roca sedimentària amb gran varietat de mides diferents, incloent-hi bolots de riu. Hem estat al Karst i anirem a Creta, que donen nom a roques freqüents a Catalunya, però aquí els hem donat el nom nosaltres, bé de fet un geòleg alemany, però, vaja…a ells, també), hi ha abundants coves que varen ser ocupades per ermitans i de resultes s'hi ha anat fent diferents monestirs ortodoxes. També hi ha escaladors, vegetació mediterrània, venen espelmes i tendes de souvenirs, lo dit, un Montserrat qualsevol…

Els paisatges són espectaculars, veieu com s'assembla a Montserrat?

Un petit monestir, penjat d'una mena de cavall Bernat.
La zona és impressionant i els monestirs pengen literalment dels estimbats. Recorrem una carretereta que passa ala vora de varis i anem parant a fer fotos. Després anem a visitar el més recomanat a la guia.
Només per arribar-hi cal baixar més de 114 esglaons i 220 de pujada (si, la Tona no va poder resistir la temptació de comptar-los). A dalt, el monestir encara segueix actiu, pel què les zones obertes als turistes son sobretot les parts velles i més exteriors, tot i això aviat trobem que val al pena la visita.

Entrada al monestir des d'un pont penjat.

Frescos al costat de la capella vella, no ens deixen fer fotos, hi ha les relíquies (cranis, fèmurs i similars estes corporals) i té una ornamentació absolutament recarregada.
Està molt ben conservat i té tot de petites exposicions, la cuina, el celler, etc.

De sobte ens sentim observats… Just darrera l'entrada ens observen varies generacions de monjos, hem trobat l'ossari!
Ens observen…

Interior de l'ossari, tot i que ells ho valoren molt i ja ho feien els antics grecs, no deixa de fer-nos impressió…
Les vistes des d'aquí son espectaculars, tant les roques, els altres monestirs i el poble de Kalambaka que està als peus. Els primers daten del segle XIV i un motiu important per a fer aquests monestirs, va ser la invasió dels musulmans turcs i albanesos. De fet, molts no tenen camí d'accés i la gent era hissada amb cistelles des dels monestirs.

La mare ofrenent una espelmeta, no li pregunto, però segur que una de les sol·licituds  té a veure amb que no plogui massa…
El monestir del costat, amb pont llevadís i ben penjat, a la zona pot haver-hi com 20 monestirs.
Part del celler…

Tot i que ja bastant modern, encara és el mecanisme de pujar persones i coses amb cistelles.

Acabada la visita, agafem cotxe i anem cap al nord, cap a les muntanyes altes i la frontera albanesa. La carretera té vistes espectaculars, i altre volta veiem la neu a tocar. A part d'algun camioner torracollons (un animalot ens vol avançar a 110 Km/h a una baixadeta d'una carretera de muntana! i com que no el deixo se'ns enganxa al cul pitant, fins que als revolts gairebé li surt el remolc i no ens pot seguir, tela…), fem el camí tranquilament i gaudint del paisatge.

Arribant a Ioannina, torna a ploure amb força. Parem a dinar, però descartem visitar un barranc famós on coliem fer una excursió. Aprofitem la tarda per baixar cap al sur, a veure si hi ha menys pluja…
El nord de Grècia és realment muntanyós. Ara hi estan fent una autopista plena de túnels i viaductes, que ens estalvia bastantes hores de cotxe.
El gran llac de Ioanina

A l'altre riba del llac hi ha poblets molt recomanables, però amb la pluja, preferim canviar de zona.

Riu anant cap a Arta on parem a fer un cafè. l'aigua és d'un turquesa espectacular.
Busquem un allotjament a Arta i hi anem mentre encara tenim llum, son uns 85 km. Arribem a un hotelet a les afores, encara en construcció on ens tracten molt bé i un cop instal·lats, surt el sol!

Ens passem mitja hora o una, com a llangardaixos fins que es va ponent.

Vistes mentre fem el llangardaix, no ens aixequem ni per fer la foto…

Es veu que és festa senyalada i anem a visitar-les festes de la ciutat, que segons entenem inclou unes fogueres, com les falles, pensem…

L'església de la gran festa.

Mercadillo de rosaris i altre marxandatge ortodox, al costat venen dolços i ens en fan provar alguns…
Al final resulta que l'anglès del noi de l'hotel era limitat i el que trobem que més s'assembla a una foguera és la palangana de les espelmes d'ofrena a la porta de l'església… Vaja, no ha estat ben bé ni una falla ni cap mascletada, tot i que lluny sentim uns quants petards.

Aprofitem per voltar i trobem un bon lloc on sopar unes tapes prou bones, carn amb salsa!

En acabat anem a dormir.
Tot Grècia és ple de sales de joc estatals, on dominen les apostes per internet de partits de bàsquet i futbol, les Opap.

1. Ostres quin viatge! Vénen ganes d'anar-hi ja, però potser amb una mica de millor temps.

2. Estic d'acord amb l'Artur amb ganes de fer aquest viatge però amb mes bons temps!!